מתבקש לבקש העלאה בשכר

לאה מרנשטיין - ייעוץ תעסוקתי ממוקד השמה 

"לבקש העלאה בשכר זה מלחיץ..." "הבוס בטוח לא יסכים!..אני מרגישה מנוצלת, מגיע לי לקבל הרבה יותר" ... משפטים אלו ודומיהם נשמעים רבות מפיהם של עובדים. 

במאמר זה ננפץ את המיתוסים ונבין מדוע בקשת העלאה בשכר היא לא רק לגיטימית, אלא- מתבקשת... 

טבעי ומובן שלעובדים רבים יש פחד וחשש מלתקשר עם המעסיק, בפרט לגבי תנאי השכר שלהם. ננסה לפרק ולו במעט את החשש הזה. נתחיל בעובדות: 

לפני כמה עשורים התפיסה שרווחה בעולם היא שמתחילים לעבוד במקום מסוים בגיל 20 ופורשים מאותו מקום עבודה בפנסיה, כיום- יש יותר ויותר מעברים בין מקומות עבודה, אנשים עושים שינויים כדי להתקדם מקצועית, כלכלית ועוד. 

בניגוד לתפיסה הישראלית, במדינות שונות כמו בארה"ב למשל רואים את העבודה ואת נושא הפיטורין במבט ענייני, קר ותכליתי ביותר: 'הבוס פיטר אותי כי אני לא רווחי לו- מעולה, אחפש מקום אחר ששם אני כן יעיל ורווחי למעסיק'. 

בדקו את עצמכם כמה השתלבתם מהבחינה הזו וכמה ישראליות נשארה בכם..😊 

הקורונה שינתה מאד את 'כללי המשחק' בעולם העבודה וגרמה ליותר אנשים לחשוב מחדש מה מתאים להם ומה תנאי העבודה שהם היו רוצים ולעשות שינויים בעבודה, ולא לקבל את מצבם העכשווי כמובן מאליו. זה יצר מצב שבתחומים מסוימים, והם לא מעטים, מעסיקים מספרים שהם מרגישים שהעובד מראיין את המעסיק והוא יבחר את המקום שמועדף עליו, דבר שלא היה בכלל בעבר. (אין כאן עצה לנהוג כך בראיונות עבודה, זה נושא ללמידה בפני עצמו). 

כישראלים, אנחנו נוטים להיות מחוברים מאד רגשית לעבודה שלנו, לפעמים יותר מידי. זה תמיד נכון להיות מסורים, נאמנים, ישרים ולתת את עצמנו, גם בייעוץ התעסוקתי ממליצים על כך חד משמעית- מעבר לעובדה שזה נכון מבחינה מוסרית זה גם נכון להתקדמות האישית של העובד. אבל הבעיה מתחילה כשה'חיבור הרגשי' והרצון לתת מעצמנו הופכים ל'תלות רגשית' בעבודה- ואז העובד מרגיש: 'אם לא יקדמו אותי סימן שלא מעריכים אותי, אם לא יעריכו אותי אני נגמר', וכד' . 

התפיסה הזו פוגעת בעבודה, בעובד ובמעסיק והיא לא נכונה לאף אחד. הדבר הנכון הוא לשנות את הגישה ולהתייחס לעבודה כמשהו מאד ענייני שתכליתו - השגת פרנסה. לאחר שנשנה תפיסה ונסתכל על העבודה בענייניות נוכל להתקדם ולדבר על בקשת העלאה בשכר- האופן שבו נגיע לבקש העלאה בשכר או הטבת תנאים (שאגב לפעמים שווים הרבה מאד כסף) יהיה אחר, 

להלן כמה שלבים לבקשה שהסיכויים שתתקבל גבוהים הרבה יותר: 

דבר ראשון- אמונה, אנחנו יודעים שפרנסה היא מהקב"ה ונחשוב מה חובתנו כהשתדלות. מכאן ואילך מגיעות הנקודות הבאות: נראה את המעסיק כאדם כמונו בדיוק, עם קשיים, התמודדויות ואתגרים. לבקש העלאה זה לא מביך, זה טוב ומועיל לכולם, לא רק לשורת המשכורת שתכנס לבנק- לבקש העלאה זה אומר שאני נותן עבודה מעולה, זה אומר שהשכר הגבוה יותר מביע הערכה לתפקידי ויגרום לי לעבוד טוב יותר, זה אומר למנהל שיש כאן עובד מחובר שרוצה לתת הרבה יותר. 

לבקש ברור ובקצרה- בלי הסברים והתנצלויות. נתחיל בשבח ונסיים בהודיה, והבקשה באמצע. 

להיות פתוחים לכל תשובה ולדעת שגם אם התשובה תהיה שלילית זה לא אומר שעבודתי לא מוערכת וזה לא אישי נגדי, במקרה של תשובה שלילית נגיד שבהמשך כשיתאפשר נשמח... 

תמיד מומלץ לבדוק הצעות נוספות כדי למצא הזדמנויות להתקדם מבחינת תנאי השכר. 

בקשת העלאה היא דבר לגיטימי לחלוטין, כל עובד מוזמן ליזום שיחה כזו אחת לתקופה. 

בקשה כזו אמורה להגיע מיוזמה, לא מאילוץ. בלי שום קשר למצב הכלכלי של העובד. 

ברור שככל שהמעסיק רואה את החיבור של העובד לעבודה ("לא בא לעבודה אלא בא לעבוד...") יש יותר סיכוי שירצה להעלות את שכרו. 

הטבה מיוחדת לחברי IBC - שיחת ייעוץ חינמית בת 20 דקות בנושא: העלאה בשכר / חיפוש עבודה. לקבלת ההטבה שילחו מייל לכתובת: mernshtein@gmail.com ובכותרת רישמו: IBC .  

השרות לנשים בלבד.